مطالعه ی نشانه شناسی سه نمایشنامه از ادوارد البی به نام های «چه کسی از ویرجینیا ولف می ترسد؟»،«داستان باغ وحش» و «جعبه ی شنی»

پایان نامه
چکیده

مطالعه ی حاضر به بررسی سه نمایشنامه ی ادروارد البی به نام های چه کسی از ویرجینیا ولف می ترسد؟ داستان باغ وحش و جعبه ی شنی از دیدگاه نشانه شناسی در تئاتر می پردازد. از این رو، یک بخش این پایان نامه به معرفی نشانه شناسی، نظریات ساندرس پیرس در این زمینه و دیدگاه کرالام که تمرکزش بر نشانه شناسی تئاتر معطوف است، می پردازد. اجزای تشکیل دهنده ی نشانه و انواع آن از قبیل نمایه، شمایل و نماد به همراه کلمات اشاره و نظریه ی عملکرد گفتار تشکیل دهنده ی دیگر قسمت های این بخش می باشند. در سه بخش بعدی،این دیدگاه برسه نمایشنامه ی مذکور اعمال می شود. بدین ترتیب مشخص می گردد که در چه کسی از ویرجینیا ولف می ترسد؟ ادوارد البی برای نشان دادن قدرت در دنیای این نمایشنامه که غالبا از آن مارتا است، به خوبی از انواع نشانه ها و تاثیر کلام بر دیگر شخصیت ها که در نظریه ی عملکرد گفتار مورد بحث می باشد، استفاده کرده است. در بخش بعدی شناخت انواع نشانه ها به کشف مقصود البی برای ترسیم فقدان ارتباط بین انسان های مدرن در جامعه ی آمریکا کمک می کند. شخصیت های به تصویر کشیده شده در این نمایشنامه می توانند نمونه های هوشمندانه ای از شکست ایدئولوژی "رویای آمریکایی" باشند که در عین حال این تعریف را ماهرانه به چالش کشیده و ماهیت غیرواقعی آن را نمایان می سازد. عدم توانایی شخصیت ها برای برقراری ارتباط و انتقال مفاهیم و همین طور ایده های نقادانه ی البی در زمینه ی دو قطبی شدن اجتماع و پیامدهای مخرب آن به وسیله ی کلمات اشاره و عملکرد گفتار نمایانده شده است. در بخش پنجم انتقادات البی متوجه پایه ای ترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده است که شکاف بین افراد در این واحد کوچک با استفاده ازنشانه ها به صورتی به تصویر کشیده شده است که نمایانگر شکست در روابط بین نسل ها باشد. تخطی از مولفه های کیفیت و مرتبط بودن در کنار کلمات اشاره که بیشتر رو به تماشاگر خطاب می شود از دیگر شگردهای البی برای انتقال نگرانی های خود در مورد آینده ی جامعه ی آمریکا است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی تطبیقی دو نمایشنامه رقص مرگ استریندبرگ و چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟ آلبی از منظر عقاید نیچه

تاثیر عقاید فردریش نیچه بر هنر، ادبیات، فلسفه و نظریات ادبی مدرن و پست مدرن چه بطور مستقیم و چه غیر مستقیم انکار ناپذیر است. در میان مباحث گوناگون فلسفی او، نظریات اخلاقیات اربابان-بردگان، اراده معطوف به قدرت، ابر انسان، و بازگشت جاودانه بر دو نمایشنامه رقص مرگ (1900) آگوست استریندبرگ و چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟ (1962) ادوارد آلبی اعمال شدند. اخلاقیات اربابان-بردگان و اراده معطوف به قدرت...

Survey of the nutritional status and relationship between physical activity and nutritional attitude with index of BMI-for-age in Semnan girl secondary school, winter and spring, 2004

دیکچ ه باس فده و هق : ب یناوجون نارود رد هیذغت تیعضو یسررب ه زا ،نارود نیا رد یراتفر و یکیزیف تارییغت تعسو لیلد ب تیمها ه تسا رادروخرب ییازس . یذغتءوس نزو هفاضا ،یرغلا ،یقاچ زا معا ه هیذغت یدق هاتوک و یناوـجون نارود رد یا صخاش نییعت رد ب نارود رد یرامیب عون و ریم و گرم یاه م یلاسگرز ؤ تـسا رث . لماوـع تاـعلاطم زا یرایسـب لـثم ی هتسناد طبترم هیذغت عضو اب بسانم ییاذغ تاداع داجیا و یتفایرد یفاضا...

متن کامل

نشانه شناسی نام شخصیت های نمایشی در نمایشنامه ی مرگِ فروشنده

این نوشتار در باب نام شناسی بر اساس نشانه شناسیِ نام شخصیت ها در نمایشنامه است و می کوشد با توجه به دانش نام شناسی و تکیه بر روش نشانه شناسیِ پیرس به دلالت های گوناگون چون دلالت شمایلی، نمایه ای و نمادین نام های شخصیت های نمایشی بپردازد. از آنجا که دانش نام شناسی یکی از امکانات تحلیلی در باب شناخت شخصیت ادبی– نمایشی در نظریات جدید است و در حوزه ی مطالعات نمایشی ایران نادیده گرفته شده است این مقال...

متن کامل

The effect of cyclosporine on asymmetric antibodies and serum transforming growth factor beta1 in abortion-prone model of mice CBA/J x DBA/2

كچ ي هد فده و هقباس : ي ک ي طقس زورب للع زا اه ي ،ررکم ا لماوع تلاخد ي ژولونوم ي ک ا رد ي ن قم طققس عون ي وراد دقشاب ي س ي روپسولک ي ،ن ح لدم رد طقس شهاک بجوم ي ناو ي CBA/j×DBA/2 م ي تنآ ددرگ ي داب ي اه ي ان و راققتم TGF-β لماوع زا عت مهم يي ن گلماح تشونرس هدننک ي سررب روظنم هب رضاح هعلاطم تسا ي ات ث ي ر اس ي روپسولک ي ن م رب ي از ا ي ن تنآ عون ي داب ي س و اه ي اکوت ي ن TGF...

متن کامل

نشانه‌شناسی نام شخصیت‌های نمایشی در نمایشنامه ی مرگِ فروشنده

این نوشتار در باب نام‌شناسی بر اساس نشانه‌شناسیِ نام شخصیت‌ها در نمایشنامه است و می‌کوشد با توجه به دانش نام‌شناسی و تکیه بر روش نشانه‌شناسیِ پیرس به دلالت های گوناگون چون دلالت شمایلی، نمایه‌ای و نمادین نام‌های شخصیت‌های نمایشی بپردازد. از آنجا که دانش نام‌شناسی یکی از امکانات تحلیلی در باب شناخت شخصیت ادبی– نمایشی در نظریات جدید است و در حوزه‌ی مطالعات نمایشی ایران نادیده گرفته شده است این مقا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023